Strategické projekty
Zvýšení kvality středního školství
Projekt je zaměřen na řešení rozvojových priorit Moravskoslezského kraje, jako je zvýšení kvality vzdělání a uplatnitelnosti absolventů na trhu práce, které vycházejí z celé řady reálných problémů – nedostatek absolventů technických a řemeslných profesí související s průmyslovou tradicí regionu a vysokou poptávkou ze strany zaměstnavatelů, malá popularita technických oborů, nedostatek kvalitních informací o trhu práce, odchod talentovaných lidí z kraje, nedostatečná spolupráce škol se zaměstnavateli apod.
Cílem projektu je popularizace a zatraktivnění polytechnického a odborného vzdělávání na středních školách; podpora vzájemné spolupráce mezi základními a středními školami; podpora spolupráce škol se zaměstnavateli; zvýšení kvality absolventů středních škol a usnadnění jejich přechodu na trh práce, případně na další stupeň vzdělávání; zvýšení kvality personálního zázemí škol; podpora kariérového poradenství ve školách a snížení odchodů ze vzdělávání; podpora čtenářské a matematické gramotnosti.
Modernizace školního statku v Opavě
Nositel: Moravskoslezský kraj
Partner: Školní statek, Opava, příspěvková organizace
Realizační fáze: 2020-2025
Web projektu: Školní statek Opava
Školní statek v Opavě, jakožto jedinečné vzdělávací zařízení na Moravě a Slezsku, modernizuje své zastaralé a nevyužité prostory. Hlavním cílem projektu je zlepšení kvality výuky a zlepšení podmínek pro výuku žáků Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě s využitím potenciálu modernizovaných prostor Školního statku v Opavě. Specifickým cílem je zvýšení kvalifikační úrovně absolventů, zatraktivnění výuky pro žáky, modernizace a rozvoj infrastruktury v oblasti vzdělávání. Modernizace je rozdělena na několik etap, přičemž koncem roku 2024 se realizace projektu nachází zhruba v polovině. Dokončeno již bylo zřízení chemické laboratoře, dvou přírodovědných a jedné multimediální učebny včetně vybavení, vybudování moderních stájí chovu hospodářských zvířat a skladů strojů, revitalizace skleníkového areálu, mechanizace pro výuku precizního zemědělství, rekonstrukce stáje pro chov masného skotu se zázemím a stavební úpravy částí objektu. Modernizací školního statku byl mimo jiné vyřešen problém nedostatku výukových prostor spolupracující Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy Opava.
Dílny na Střední odborné škole ve Frýdku-Místku
Nositel: Moravskoslezský kraj
Partner: Střední odborná škola, Frýdek-Místek, příspěvková organizace
Realizační fáze: 2020-2024
Web projektu: Nové školní dílny – SOŠ Frýdek Místek
Modernizace výuky a zvyšování kvality odborného vzdělávání jsou v Moravskoslezském kraji často rezonujícími tématy. Doposud byli studenti SOŠ Frýdek-Místek odkázáni na praxi v průmyslových závodech ve Frýdlantu nad Ostravicí a Frýdku-Místku, kde zázemí bylo značně nevyhovující, zastaralé a neatraktivní pro nové i stávající studenty odborných oborů. Vznik nových odborných dílen ve Frýdku-Místku, které jsou zároveň nejmodernějšími dílnami v Moravskoslezském kraji, znamená především zjednodušení organizace práce na pracovištích, dopravy a dostupnosti pracovišť. Dalším významným přínosem je modernizace dílen, která přispěje ke zvýšení efektivity a usnadní organizaci přípravy žáků v oborech vzdělání:
- autoelektrikář
- automechanik
- mechanik seřizovač
- obráběč kovů
- strojní mechanik
TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání
Nositel projektu: Moravskoslezský kraj
Celkové způsobilé náklady: 1 087 301 984 Kč
Přípravná fáze: 2021-2022
Realizační fáze: 2024-2027
Web projektu: Moravskoslezská Technologická Akademie
Web OPST: Technologická a podnikatelská akademie – Operační program Spravedlivá transformace
Po transformaci kraje je nezbytné podpořit zvýšení kvality středního školství. Zajistit, aby dobře reagovalo na vývoj technických a technologických trendů, popularizovat VaV a prohloubit spolupráci vzdělávacího a firemního sektoru. Cílem projektu je kontinuálně a dlouhodobě zvyšovat kvalitu vzdělávání a nastartovat rozvoj podnikání v Moravskoslezském kraji, jakožto dvou významných parametrů, které přispějí k vypořádání se s hospodářskými a sociálními změnami, kterými region prošel a prochází. Projekt TPA je inspirován příkladem úspěšné evropské praxe z Baskicka – Inovačním centrem pro odborné vzdělávání, přípravu a celoživotní vzdělávání TKNIKA.
Hlavním výstupem projektu je vybudování ekosystému odborných škol, firem a vysokých škol, které budou společně přenášet know-how do středních odborných škol. V rámci projektu vzniknou týmy odborníků, kteří budou společně tvořit aktuální vzdělávací materiály. Vzniknou tzv. EduBoxy – virtuální vzdělávací „krabičky“ pokrývající konkrétní odborná témata jako eHealth nebo vodíkové technologie. Současně projekt podpoří rozvoj digitálních kompetencí pedagogů, podnikavosti žáků nebo výuku cizích jazyků prostřednictvím metody CLIL.
Partnery projektu jsou další relevantní instituce z regionu
- Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum (KVIC) realizuje v rámci projektu aktivity zaměřené na vzdělávání pedagogických pracovníků základních a středních škol MSK. Jde o vzdělávání v oblasti odborných znalostí, cizích jazyků.
- Moravskoslezská technologická akademie (MTA) se zaměřuje na tvorbu inovativního vzdělávacího obsahu v oblasti odborného vzdělávání (EduBoxy) včetně diseminace a aktivit na podporu podnikání a podnikavosti na středních školách MSK. Do této části projektu jsou aktivně zapojeny také střední odborné školy MSK, z nich 10 v roli partnera. MTA úzce spolupracuje V této oblasti MTA úzce spolupracuje s Moravskoslezským inovačním centrem a Moravskoslezským paktem zaměstnanosti
Klíčovou a nosnou neinvestiční část projektu zmíněnou v předešlých odstavcích doplňuje výstavba objektu MTA, která bude sloužit zejména jako tréninkové a školící centrum pedagogů případně žáků MSK a zároveň jako „učební pomůcka“ environmentálně šetrných technologií.
3 otázky pro autory projektu
Jak projekt přispěje k rozvoji vzdělávání v kraji?
Odborné střední školy se často potýkají s problémem, jak dostatečně rychle začleňovat inovace do výuky. V mnoha oblastech neexistuje vzdělávací obsah, pro učitele je časově náročné se novinky v oboru nejprve sami naučit a následně vytvořit z dostupných zdrojů vhodné kurikulum. Díky našemu projektu vzniknou vývojové týmy složené z odborníků z průmyslu, vysokoškolských i středoškolských učitelů, metodiků nebo programátorů. Ti budou společně tvořit aktuální vzdělávací materiály, na něž naváže vzdělávání učitelů odborných předmětů.
Projekt také podpoří pedagogy v osvojování digitálních kompetencí, rozvoj podnikavosti žáků nebo výuku odborných předmětů v cizím jazyce prostřednictvím metody CLIL, jejímž cílem je mimo jiné usnadnit žákům další odborné studium v cizím jazyce a poskytnout absolventům výhodu na trhu práce.
Součástí projektu jsou dále aktivity Krajského zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informačního centra, Nový Jičín, p.o., které podporují základní a střední školy na cestě k tzv. učící se organizaci. Taková škola by měla být schopna pružně reagovat na rychle se měnící podmínky a inovace. Učení probíhá kontinuálně na všech úrovních, což zajišťuje její neustálou transformaci, zvyšující se kvalitu a konkurenceschopnost. V centru zájmu je žák a hodnotou kvalita výuky a učení.
Jaké zázemí v rámci projektu vznikne?
Na 9 středních školách v kraji budou pilotně vybudovány tzv. Collaborative learning spaces (CLS). Jedná se o netradiční otevřené výukové prostředí, kde se opticky a často i fyzicky propojují výukové a ostatní prostory školy, jsou vysoce multifunkční a dají se jednoduše přizpůsobit různým typům výukových aktivit různě velkých skupin žáků v hodinách i mimo ně. Zároveň vznikne síť školních podnikatelských center na území celého kraje, která poskytnou služby k podpoře podnikavosti učitelům i jejich žákům.
V Ostravě pak bude otevřeno sídlo Moravskoslezské technologické akademie (MTA), které nabídne zázemí vývojovým týmům, poslouží jako školící středisko pro učitele středních škol v kraji i jako demonstrační „EduBox“, například pro témata implementace moderních technologií do udržitelných budov budoucnosti.
Názorný příklad Collaborative learning space dle TKNIKA
Co přesně jsou to EduBoxy?
EduBox je inovativní digitální nástroj, jehož prostřednictvím se moderní výukové materiály a know-how odborných týmů dostane do rukou učitelů a žáků. Představme si jej jako virtuální vzdělávací krabičku, která obsahuje mnoho druhů vzdělávacího materiálu. Mohou využívat i aplikace pro rozšířenou nebo virtuální realitu či poskytnout 3D tisková data pro tisk výukových pomůcek.
Jeden EduBox svým rozsahem pokryje až 4 vyučovací hodiny a vznikne jich více než 700. Zabývat se budou například tématem eHealth, smart agri, vodíkových technologií, automotive, strojírenství nebo informačních technologií.
EduBoxy kladou důraz na Challenge-based learning a nabízí víceúrovňovou náročnost, která umožní učiteli snadno diferencovat výuku dle potřeb a schopností jednotlivých žáků. Uspořádání EduBoxů bude nelineární s možností volby pořadí jednotlivých témat.
Názorná ukázka Eduboxů